Matematika VII.

Obsah témat

* kontrolní otázky představují ,,testík nanečisto,, a shrnují základní učivo, otázky v testu se ale mohou lišit.

* zápis je ucelený zdroj pro studium (a tvorbu testů XD).

* procvičování cílí na zdokonalení znalostí z dané látky.

* odkaz na zápis slouží k doplnění výuky - při zájmu o dané téma.

* odkaz na video slouží k oživení výuky.

1. Celá čísla

Sčítání a odčítání

Procvičování:

  1. 15 - 24 = 
  2. 47 + 7 - (-5) =
  3. -2 - 5 + 4 =
  4. 5 - (-4) + 6 =
  5. - 8 + 7 =
  6. 10 - 9 =
  7. 4 + 9 - 11 =
  8. -30 - 75 =

Násobení a dělení

Kontrolní otázky:

V matematice musíme dávat pozor i na pořadí matematických operací (některým dáváme přednost) - seřaď následující skupiny matematických operací právě podle toho, kterou počítáme jako první, druhou a kterou jako poslední.

  • sčítání a odčítání
  • násobení a dělení
  • závorky

Procvičování:

  1. 6 * (-9) =
  2. (-5) * (-8) =
  3. 1 + 2 * (-3) =
  4. (1 + 2) * (-3) =
  5. 16 - 2 * (-6) = 
  6. 9 * 5 + 6 * (7 + 8) =
  7. 81 : (-9) = 
  8. (-25) : (-5) =
  9. 36 : (-36) =
  10. 49 : 7 - (-5*2 + 6) = 

Absolutní hodnota

Procvičování:

  1. |-29| =
  2. |5| =
  3. |9 - 87| =
  4. | 7 * (-5) + 4 * (7 + 3)| =
  5. | 6 - 15| =
  6. | 8 - 8 * 1| =
  7. | -6 + 1| - 8 * 5 =   

2. Geometrie

Čtverec, obdélník

  1. Jaký je obvod čtverce, který má stranu dlouhou 5 cm?
  2. Jaký je obvod čtverce, který má stranu dlouhou 12 cm?
  3. Jaká je délka strany čtverce, jehož obvod je 24 cm?
  4. Jaký je obsah čtverce, který má stranu dlouhou 5 cm?
  5. Jaký je obsah čtverce, který má stranu dlouhou 12,31 cm?
  6. Jaká je délka strany čtverce, jehož obsah je 36 cm2?
  7. Jaký je obvod obdélníku, který má strany dlouhé 5 a 8 cm?
  8. Jaký je obvod obdélníku, který má stranu dlouhou 12,5 a 15,7 cm?
  9. Jaká je délka strany obdélníku, jehož obvod je 18 cm za předpokladu, že víme, že jedna strana je o 1 cm delší než druhá? 
  10. Jaký je obsah obdélníku, který má strany dlouhé 5 a 6 cm?
  11. Jaký je obsah obdélníku, který má strany dlouhé 10,1 a 17,5 cm?
  12. Jaká je délka strany obdélníku, jehož obsah je 24 cm2 za předpokladu, že víme, že jedna strana je o 2 cm delší než druhá? 

Trojúhelník - počítání

Kontrolní otázky:

  1. Co je to přepona a odvěsna trojúhelníku??
  2. Jaký je vzorec pro výpočet obvodu trojúhelníku??
  3. Jaký je vzorec pro výpočet obsahu trojúhelníku??
  4. Podívej se na náčrtek trojúhelníku. Přiřaď ke každé barevné čáře její název z nabídky:
  • výška
  • těžnice

Procvičování:

  1. Jaký je obvod a obsah pravoúhlého trojúhelníku o odvěsnách 5 a 7 cm?? Přepona tohoto trojúhelníku je 9 cm.
  2. Jaký je obsah trojúhelníku s délkou strany a = 4 cm a výškou na tuto stranu 5 cm?
  3. Jaká je délka strany trojúhelníku, když víme, že výška na tuto stranu je dlouhá 6 cm a jeho obsah je 12 cm2??

4.     Jaký je obsah trojúhelníku s výškou 5 cm a stranou kolmou na tuto výšku dlouhou 3 cm??

5.     Jaký je obvod a obsah trojúhelníku, který má strany dlouhé 5, 6 a 8 cm a který má 2 cm dlouhou výšku kolmou na stranu o osmi cm?

6.     Jaký je obsah rovnoramenného trojúhelníku, u kterého neznáme délku ramen, víme jen, že základna měří 4,5 cm a víme, že těžnice má délku 8 cm??

7.      Spočti délku výšky trojúhelníku na stranu a, pokud má trojúhelník obsah 20 cm2 a strana a měří 5 cm.

Trojúhelník - úhly

Kontrolní otázky:

  1. Jaký je součet všech vnitřních úhlů trojúhelníku?
  2. Jak se liší trojúhelník ostroúhlý, pravoúhlý a tupoúhlý? Zkus načrtnout všechny tři typy.

Procvičování:

Dopočti zbývající úhel:

  1. α = 35° , β = 70° , γ = ?
  2. α = 50° , β = 100° , γ = ?
  3. α = 4° , β = 53° , γ = ?
  4. α = 87° , β = 23° , γ = ?
  5. α = 42° , β = 12° , γ = ?
  6. α = 105° , β = 19° , γ = ?

Urči velikost úhlů:

  1. α, β, γ  v rovnostranném trojúhelníku.
  2. α, β v rovnoramenném trojúhelníku, když víme, že γ (úhel nad základnou měří 30°).
  3. α, β, γ v pravoúhlém trojúhelníku, když víme, že obě odvěsny jsou stejně dlouhé.

Trojúhelník - konstrukce

Podle věty SSS

Procvičování:

S pomocí pravítka a kružítka sestroj následující trojúhelníky:(pokud je možné, sestroj všechny možnosti):

  1. a = 5 cm, b = 4 cm a c = 6 cm
  2. a = 2 cm, b = 3 cm a c = 4 cm
  3. a = 10 cm, b = 5 cm a c = 7 cm

Podle věty SUS

Procvičování:

S pomocí pravítka a kružítka sestroj následující trojúhelníky (pokud je možné, sestroj všechny možnosti):

  1. a = 5 cm, b = 4 cm, γ = 35°
  2. a = 9 cm, b = 7,5 cm, γ = 63°
  3. c = 4,3 cm, b = 5 cm, β = 51°
  4. c = 6,8 cm, a = 7,2 cm, α = 96°

Podle věty USU

Procvičování:

S pomocí pravítka a kružítka sestroj následující trojúhelníky (pokud je možné, sestroj všechny možnosti):

  1. c = 7,2 cm, α = 97°, β = 53°
  2. c = 5,3 cm, α = 39°, β = 41°

Krychle

Procvičování:

  1. Spočti obsah a objem krychle o straně a = 5 cm.
  2. Spočti obsah a objem krychle o straně a = 8 cm.
  3. Jaká je délka strany krychle o objemu 27 cm2??
  4. Jaká je délka strany krychle o obsahu 96 cm3??

Kvádr

Procvičování:

  1. Spočti povrch a objem kvádru o stranách a = 3 cm, b = 4 cm a c = 5 cm.
  2. Spočti povrch a objem kvádru o stranách a = 7 cm, b = 3 cm a c = 2 cm.
  3. Spočti povrch a objem kvádru o stranách a = 3,5 cm, b = 4,3 cm a c = 4 cm.

Hranol

Osová souměrnost

Procvičování:

Sestroj obrazy k následujícím rovinným útvarům:

Středová souměrnost

Procvičování:

Sestroj obrazy k následujícím rovinným útvarům:

3. Zlomky

Sčítání a odčítání

Kontrolní otázky:
  1. Co je to čitatel a jmenovatel?
  2. Co musíme udělat se zlomky, které nemají společného jmenovatele, abychom je mohli sečíst?

Odkaz na procvičení:

Násobení a dělení

Kontrolní otázky:

  1. Jak postupujeme při násobení zlomků?
  2. Jak si zjednodušíme dělení zlomků?

Odkaz na procvičování:

4. Poměr

Definice poměru

Procvičování:

  1. Rozděl 200,-  v poměru 3:2
  2. Kořist byla rozdělena v poměru 2:5. Menší část má hodnotu 50,-. Jaká je výše větší části?
  3. V jakém poměru si mají dva lidé rozdělit 2000,- tak, aby jeden získal 500,- a druhý 1500,-?
  4. Rozděl 50 hrušek v poměru 4:2:3:1

Přímá úměrnost a trojčlenka

Procvičování:

  1. Romana uvažovala: "Budu-li denně číst 15 stránek, přečtu celou knihu za 8 dní. " Kolik stránek by musela denně přečíst, když chce knížku dočíst 6. den od začátku čtení? A kolik stránek má kniha?
  2. Čtyřčlenná rodina spotřebuje denně 220 litrů vody. Kolik hektolitrů vody denně spotřebuje 68 nájemníků?
  3. 25 tun starého papíru zachrání 1 600 stromů. Kolik tun papíru třeba na záchranu 32 stromů v parku? 
  4. Ze 100kg pecek se vylisuje 5kg oleje. Kolik kg pecek potřebujeme k výrobě 85kg oleje? 
  5. Přímá cesta stoupá každé 3 m své délky o 72 cm. O kolik m vystoupá na 350 m?  

Odkaz na procvičování:

Nepřímá úměrnost

Procvičování:

  1. Pět dlaždičů by vydláždilo náměstí za 12 dní. Za kolik dní by toto náměstí vydláždili 4 dlaždiči?  
  2. Osm švadlen by danou zakázku zhotovilo za 15 směn. Kolik švadlen musí na zakázce pracovat, aby byla zhotovena o 3 směny dříve?
  3. Dvě ozubená kola zapadají do sebe. Větší kolo má 56 zubů, menší kolo 20 zubů. Kolikrát se otočí menší kolo, otočí-li se větší kolo 15 krát?  

5. Procenta

Definice procent

Kontrolní otázky:

  1. Jak si také mohu představit jedno procento?
  2. Jak mohu počítat s procenty?

Slovní úlohy

Procvičování:

  1. Kolik je 66 % z 1500,-
  2. Boty stály 500,-, pak byly zlevněny na 400,-. O kolik procent byly zlevněny a kolik procent stály po slevě vzhledem k počáteční ceně?
  3. Mikina byla zlevněna o 30 % na 300,-. Kolik stála mikina před slevou? 

Odkaz na procvičování:

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky